Aprenentatge Basat en Problemes / Projectes per Marta Ferrer


Tenim un problema? Tenim un projecte!!

11/11 a les 11h del 1918 es signa l’armistici de la Gran Guerra.

L’ 11/11 del 2018, 100 anys després, com ho hem recordat??

LA CARTA

Coincidint amb el centenari de l’armistici de la Primera Guerra Mundial, ens plantegem un repte a l’aula:

  • Serem capaços de recrear fonts primàries escrites (Carta) en ple conflicte?  
  • Trobarem les paraules, les emocions i la qualitat per descriure aquella època?
  • Quines eines utilitzarem per saber què va passar? (qui ho va protagonitzar, a quins indrets va tenir lloc…).
  • Sabrem empatitzar amb els contendents? I amb les dones a la reraguarda? i amb els polítics que van signar l’armistici?…Què hauríem fet nosaltres en el seu lloc?
  • Podem fer arribar aquestes cartes a una “audiència radiofònica” que escolta el nostre programa de radio “L’Hora de la Història”?

El repte està servit!

Haurem de:

  • Cercar informació de forma autònoma, i crítica, sobre la Gran Guerra.
  • Elaborar la informació cercada.
  • Transferir aquesta informació a una carta (contextualitzada, coherent, fidel als esdeveniments..)
  • Escriure una carta seguint les normes pròpies d’aquest tipus de document i amb el llenguatge propi de l’època.
  • Gravar i muntar un àudio recreant un programa de ràdio en el qual es llegeix la carta trobada.
  • Pujar-ho al Soundcloud per compartir-ho

Comencem el tema…a l’aula!

Comencem el treball a l’aula extraient informació del material audiovisual, sonor i periodístic penjat a l’espai moodle i al nostre padlet.  

Un cop vist i llegit el material facilitat, ja tenim una visió general del conflicte bèl·lic, a partir d’aquí cada parella de treball pot fer la recerca que cregui adient per acabar de decidir quin dels personatges proposats (o no) serà el relator de la seva carta…home? dona? bàndol? anys? batalla? a qui li escriu? què li pot explicar? què no?……

Seguim recopilant informació…Fora de l’aula!

Ara sortim de l’aula, hem treballat amb materials pensats per estudiants, amb revistes de divulgació històrica, amb programes de ràdio actuals on es parla de l’Armistici …

Ens toca buscar fonts primàries, treballar des d’un espai museístic pensat per a la divulgació. Anem al Museu d’Història de Catalunya, Exposició “Flames a la frontera”!  

Cada parella visita l’exposició des d’una perspectiva…unes busquen dades per a fer un relat verídic i en un llenguatge adient a l’època, altres busquen elements per decidir qui escriurà la carta!

Ara sabem més coses….i també hem vist com escrivien a l’època.

Ens toca escriure! 

Pensant qui, com, que, on, per què, quant, a qui, per a què… És el moment també de redactar la introducció al programa de ràdio, una introducció que pot ser un breu resum del conflicte bèl·lic estudiat i un tancament amb les conseqüències…

Després de revisar, contrastar, llegir i rellegir la carta… Comencem a gravar.

Gravem, revisem, tornem a gravar, fem el muntatge, revisem….i ja ho tenim per pujar-ho al  Soundcloud. Tothom pot escoltar la nostra carta!!

Ens avaluem…quins continguts hem après amb aquest repte!

Dels exercicis on-line que tenim al Padlet…fem una prova on-line per confirmar que hem après moltes coses de la Gran Guerra.

Ja ho tenim!

Hem simulat ser periodistes, historiadors/es, soldats, mares, fills, presidents del govern, prostitutes… alemanys, francesos, britànics, russos… i hem descobert la Gran Guerra des d’una mirada polièdrica  i ens hem descobert!