MILLOREM L’AUTOESTIMA: Les competències emocionals per millorar el rendiment acadèmic


Hi ha moltes coses que semblen impossibles

tan sols perquè encara no les hem intentat.

André Gide

 

EL CFA Montserrat Roig ha iniciat aquest curs 2018-19 un projecte innovador pels alumnes de GES1 i GES2. Durant el primer trimestre, la direcció del centre, ha apostat per treballar amb aquests alumnes la gestió de les seves emocions. Aquest taller ha estat conduït per la Neus Bravo,  ex-alumna del Centre, Facilitadora i Life Coach certificada en la metodologia positiva de Louis L. Hay.

Neus Bravo 1

Vam decidir treballar amb aquests grups que venen al centre per treure’s el graduat en educació secundària perquè la majoria d’ells, per no dir tots, tenen una autoestima baixa i venen del fracàs escolar i d’entorns desfavorables.

El treball es focalitza en disminuir les emocions tòxiques, perdre la por als estudis, augmentar les fortaleses i generar una bona construcció de l’autoestima. L’eix del treball consisteix en fer que els alumnes siguin conscients de la seva narració personal, de quin és el seu diàleg intern i com aquest augmenta la seva autovaloració i autoestima.

Les emocions positives són eines que ens ajuden a afrontar nous reptes a la vida. Així doncs, quan creiem en les nostres capacitats i ens valorem malgrat les decepcions o aparents derrotes que podem experimentar,  som capaços de desenvolupar una resiliència sòlida.

L’espai de l’aula s’ha transformat en un punt de trobada on tothom pot expressar les seves vivències i tenir l’oportunitat d’obrir-se al grup,  en un entorn d’escolta i acceptació de l’altre, integrant dintre del grup el respecte a l’alteritat. Això implica compartir les ferides emocionals que estaven limitant el seu poder personal, imprescindible per progressar i assolir les competències acadèmiques.

Els alumnes han fet una gran tasca d’indagació dels seus pensaments limitadors i han treballat per canviar la seva mirada cap al món i cap a ells  mateixos. Han entès que tothom té capacitats per superar obstacles i que sovint som nosaltres mateixos els constructors dels nostres límits. A l’exercici pràctic final hem compartit somnis i desitjos i s’ha produït alquímia en el grup, s’ha generat un fort lligam entre tots els participants. Així doncs, tant GES1 com GES2 han tingut l’oportunitat de transformar emocions negatives en positives, desenvolupar les seves fortaleses i confiar en si mateixos.Neus Bravo

El balanç final ha estat molt positiu. Aquest tipus d’intervenció educativa, que reforça la tasca que fa el professorat del centre, és molt recomanable i es pot aplicar a qualsevol etapa perquè sovint el problema del fracàs escolar està vinculat a un bloqueig de tipus emotiu. El taller d’autoestima està dissenyat per incidir específicament en aquest desafiament d’una manera decisiva sense perdre de vista que l’escola d’adults és un espai de nova oportunitat per adquirir o recuperar les competències acadèmiques i obtenir una titulació que els ajudarà a no estar en risc d’exclusió social.